Information om hissar
Under sommaren har föreningen haft problem med hissarna och det uppstod också en odör i hissen på Ågesta Broväg 46. Hissen sanerades men det hjälpte inte och lukten kom tillbaka speciellt vid varmt väder. HSB fastighetsskötsel konstaterade till slut ett läckage i takventilerna ovanför hissarna på ÅBV 46, 48 och 52. Den troliga orsaken till odören som drabbat hissen på ÅBV 46 ansåg HSB vara att mattan släppt och limmet då gav en reaktion i form av en odör.
Styrelsen beställde då en ny matta till hissen. Att byta hissmatta hör inte till vanligheterna. Kone som sköter hissarna beställde en hissmatta av sin underleverantör som i sin tur fick beställa tillverkning i fabriken. Allt detta i semester och sommartider.
Nu är mattan på plats, alla takventiler är genomgångna, så här långt konstaterade Kone att hissarna inte är skadade. Efter detta har också hissbesiktning gjorts av ett annat företag och utan anmärkningar.
Vill du komma i kontakt med styrelsen?
Facebook Gruppen är till för kontakter mellan medlemmar som bor i Brf Sillgrisslan i Farsta. Styrelsen har ingen bevakning på Facebooksida, vill du nå styrelsen kontakta oss via mail:
Vi bevakar maillådan utifrån ansvarsområden och vi gör detta på vår fritid vilket gör att man inte kan förvänta sig att få omedelbara svar på icke akuta frågor.
Många frågor kan du få svar på vår hemsida: https://sillgrisslan.se/mitt-boende/a-till-o-inloggad
och även i våra stadgar:
Brf Sillgrisslan - Stadgar
Som medlem i en bostadsrättsförening är du skyldig att känna till föreningens stadgar.
Fastighetsskötare
Vid felanmälan kontaktar du HSB's kundservice på deras websida, kundcenter eller via telefon.
HSB.se/sodertorn/kontakta-oss/ eller telefon 08-608 6800
Fastighetsjour
Du som bostadsrättsinnehavare ansvarar för underhåll och reparationer i din egen lägenhet. Vid akuta felanmälningar (efter kontorstid) som omfattar föreningen (exempelvis en större vattenläcka eller ett större elfel) kontaktar du fastighetsjouren (Svanströms El och VVS AB) samt styrelsen.
Jourtid: 16:00 – 06:00 (helger och helgdagar)
Telefon: 020-15 05 05
Bredband, TV och telefoni
Vi har avtal med Telia som innebär att du kan beställa en ny router om det är fel på din nuvarande. Om du är nyinflyttad, behöver teknisk support eller att det skulle uppstå problem med någon av dessa tjänster behöver du ta kontakt med Telia. Ring deras service för brf på 020-20 20 70.
Fler frågor och svar: https://sillgrisslan.se/mitt-boende/a-till-o-inloggad
Gästlägenhet och gemensamhetslokal
Ni som hyrt gästlägenhet och gemensamhetslokalunder kvartal 2 kommer att bli fakturerade på avgiften i kvartal 3 pga. förseningar.
Från och med 1 januari höjer föreningen avgiften för bokningen av gästlägenheten till 300kr per dygn. Avgiften för gemensamhetslokalen är oförändrad.
Nya grannar
Nya grannar har flyttat in på ÅBV 54 våning 2och 3 och ÅBV 48 1:a våningen.
I september fick vi nya grannar på ÅBV52 våning 4. Vi välkomnar dem alla till Sillgrisslan.
Garaget
Tänk på att stänga dörren till garaget ordentligt annars riskerar vi att få problem med garageporten.
Hälsningar Styrelsen BRF Sillgrisslan